Útitárs

Így tervezzünk utazást, ha nem csak nyaralni akarunk

Számomra az utazás és a nyaralás nem ugyanaz. A nyaralás inkább a láblógatásról, pihenésről szól, míg az utazás ennél sokkal összetettebb: rengeteg tervezés, szervezés, majd aktív kikapcsolódás, más kultúrák és új dolgok felfedezése. Aki követi az írásaimat, azt is tudja, hogy ez utóbbit részesítem előnyben, bár néha jólesik egy kis céltalan ejtőzés is. De hogyan is áll nálunk össze egy aktív, akár több hetet is kitöltő program? Elmesélem!

Európa “vége” a portugál Cabo da Roca kilátónál

Az úti cél kiválasztása mindig nagy fejtörés, hiszen még rengeteg felfedezésre váró hely van a világban, sőt, Magyarországon is.

Ha itthoni utazást, túrát szervezünk, általában az a fő szempont, hogy autóval mennyi idő alatt közelíthető meg, és újabban fontos kérdés az is, lehet-e Szép-kártyával fizetni. Erről hamarosan mesélek majd részletesebben is.

Mezőkövesd: könnyen elérhető, sok a látnivaló és a túrázási lehetőség, ráadásul Szép-kártyával fizettünk!

A külföldi utaknál sokszor megvan a terv, aztán a valóságban teljesen más lesz belőle, mert a foglalás pillanatában adódik egy nagyon kedvező repülőjegy. Általában az első és legfontosabb szempont az anyagi oldal, de ezzel szerintem a legtöbben így vagyunk. Úgyhogy oda megyünk, ahová jó áron lehet repülőjegyet váltani.

A repülő, az autó és a szállásfoglalás egyébként az Útitársam feladata, ha megvan a célpont, kinézzük a szállásokat, ő pedig intézi a többit. 🙂

Nem mindenhol az autóbérlés a legcélszerűbb, Máltát például buszokkal jártuk be, és ha csak egy sima városnézős hosszú hétvégét szervezünk, akkor is megteszi a tömegközlekedés, sokszor jóval olcsóbb és praktikusabb is. Nagyobb távoknál viszont jól jön a bérautó.

Mi még utazhattnuk ezeken a máltai menetrend szerinti buszokon

Úton

Szállás tekintetében sem a sokcsillagos szállodákhoz ragaszkodunk, az azoknak praktikus, akik valóban csak egy tengerparti pihenésre vágynak, és sok időt töltenek ott. Mi körülbelül aludni járunk a szállásra, így sokkal jobban szeretjük az apartmanokat, ahol akár főzhetünk is magunknak. Higgyétek el, ilyenekből is szupereket lehet kifogni, volt, ahol például egy komplett lakást kaptunk szinte fillérekért, nagyobb volt, mint ahol egyébként élünk. Az elmúlt évek kedvenc szállásairól ITT olvashattok.

Finca Saroga birtok, egyik kedvenc szállásunk Portugáliában

És most jöjjön az izgalmasabb része, ami az én feladatom: a program!

Természetesen az internet világában én is elsőként a Google segítségével tájékozódom, de kissé maradi módon szeretem, ha egy könyvet lapozgatva is ötleteket gyűjthetek, hiszen már maga a könyv is egy emlék. Így általában beszerzek egy jól használható útikönyvet is, kedvencem pedig az Útitárs-sorozat, ami tökéletesen igazodik minden igényhez.

Ha csak egy gyors hétvégi városlátogatásról van szó, akkor a legjobbak a kis zsebkönyveik, melyekben egy kihajtható térkép és a legfőbb információk, látnivalók találhatók. Pont annyi, ami 2-3 napba belefér, ráadásul a kézipoggyászban sem foglal sok helyet.

Ha egy teljes hetünk van egy város felfedezésére, a TOP 10 Útitárs könyvek már részletesebbek, itt felsorolják a 10 legjobb látnivalót, legjobb éttermet, üzletet, ételt, és még sok TOP 10-et, amit nem érdemes kihagyni. Így terveztük például a Madeirai utunkat.

Hosszabb időre, mikor valóban az a cél, hogy alaposan megismerjük ne csak a fő nevezetességeket, hanem az országot, a kultúrát, az embereket, akkor vaskosabb, akár 400 oldalas köteteik közül is válogathatunk. Nekünk nagyon hasznos volt például Portugáliában és a Kanári-szigeteken is.

Beszerezni nem mindet egyszerű, de nemrég felfedeztem egy szuper lelőhelyet: a Panem Kiadó honlapján nagy választékban, ráadásul kedvezményesen kaphatók most. Én már be is szereztem néhány darabot.

Az új szerzemények

Egy nagyobb útnál sokszor szállást is a programokhoz igazodva választunk, van, hogy akár több helyen is megszállunk, hogy minél praktikusabb legyen. Egyetlen hátránya, a sok ki-bepakolás.

Ha nagyjából összeállt egy alapprogram, és a fő látnivalók, akkor jöhetnek az eldugottabb részek, amik felfedezéséhet a Google Maps és internetes fórumok, blogok nyújtanak segítséget. Ezek igazi kincsek, hiszen a Google segítségével is különleges látnivalókra lelhetünk, ilyen volt például Pêra-ban a homokszobor fesztivál, amiről sem a könyvekben, sem a fórumokon nem olvastam. És persze a blogok, ahol lelkes utazók osztják meg saját tapasztalataikat, és az általuk felfedezett csodaszép helyeket.

Charlie és a csokigyár – FIESA Nemzetközi Homokszobor Fesztivál

Titkon azt remélem, az én blogom is ilyen mások számára, és valóban sok hasznos információt találtok magatoknak. Ugye ilyen!?

És ne feledkezzünk meg a túrákról is, hiszen mi szinte minden országban megejtünk egy-egy gyalogtúrát, enélkül már szinte nincs is utazás.

Itthon egyszerű a dolgunk, a Cartographia térképei szinte lefedik az egész országot.

Egy szuper túra

Külföldi túráknál vagy helyben szerezzük be a térképet, vagy ha tehetjük, akkor a Bergverlag Rother sorozat túrakönyvei közül válogatunk, amit először Madeirán fedeztünk fel, mikor levada túrákhoz kerestünk térképet. Szerencsére itthon is kapható, ha érdekel, ITT nézelődhetsz. Általában az angol vagy esetleg német nyelvűeket vesszük meg, ez utóbbit nem annyira szeretem, mert az én német tudásom enyhén szólva használhatatlan. A túrákat részletesen leírják, térképből pedig csak egy nagyon kicsi vázlatos változat van bennük, de így is nagyon jól használhatók.

A két kedvenc: Bergverlag Rother és Útitárs

Ha mindez megvan, indulhat a kaland!

Ha tetszett az írás, és úgy gondolod, mások is érdekesnek találhatják, kérlek, egy megosztással népszerűsítsd.

Még több utazással kapcsolatos érdekesség olvasható  Facebook-oldalamon.

Kommentek

Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció

Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!